Tuesday, April 7, 2009

KERAIAN YANG GAH

Gah memandang langit majlis
Antara silu dan dina.
Sorot mata meliar mencari
Antara wajah yang dikenali.

Dari jauh tersipu si dara
Menjeling uda yang asyik memandang.

Dalam ramai aku semakin hilang.
Antara wujud dan tenggelam.
Aku bersuara didalam hati..

Manusia..
semuanya
Berbeza-beza.
Aku terawangan bila dingin
Yang menerpa menghiris kulit

Ada yang tersenyum
Ada tenang
Ada yang bergemelapan dengan hiasan
Ada yang mendabik dada
Ada yang memandang penuh hasad

Manusia..
Keraian hari ini demi memperingati
Keringat yang kau tumpahkan.

Mataku berlari lari memandang
cuba mencari sesuatu
Tuntas terlahir perlukah aku disini?
Apa erti aku duduk disini?
Sedang mereka bersorak gempita.

Sementara suasana berasyik
Memukau pendengar dan penonton
Bingkas aku bangun mencari udara
Sedari tadi gelisah

Aku layak disini jika
Aku selayaknya untuk ada disini.
Keraian untuk mereka
Biarlah gah menangkat lelah mereka.

Kutinggalkan mahligai indah itu.
Mencari peluang untuk aku berkongsi
Keraian tentang gah yang patut
Aku miliki.

No comments:

Post a Comment