Monday, June 13, 2011

si Pemandu teksi



Si Pemandu TEKSI (1)
Maghrib.Semalam hujan renyai2, aku redah je jalan kaki yang penting sampai Wangsa Walk kena cepat2 grab teksi. Masa dah naik teksi tu confident aku bgtaw mana arah nak pergi.

“Wgsa Maju,Seksyen 5”
“Dekat dengan sekolah tu ke?”
“(eh?aku scan cepat2 dlm otak itu seksyen 4) Depan lagi dekat area2 Hospital Tentera  Sultan Mizan”
“Hospital?bawah tu.Eh itu seksyen 2”
“Ha’ah iye betul la. *Confident je(ERK!!OMG did i just said seksyen 5?!”)

Si pemandu teksi terkebil2 kejap tengok aku kat cermin. Aku pun ikut terkebil-kebil macam pak cik tu.Paused kejap!Pak cik tu senyum.Aku tergelak!

“Ya Allah~saya sebut seksyen 5 ke td?huhu (malu!!) ouh~sorry3!!seksyen 2.seksyen 2..(ulang2 sambil angguk tepuk dahi) saya dah mamai sebab nak cepat.

“Ahaa~nasib baik sy tanya, kalau tak kita dah ke atas seksyen 6.Saya ingat awak kerja macam bebudak2 yang selalu naik teksi  sy nie. Biasa diaorang sy kenal. Kalau tak tadi kita terlajak, susah lagi awak nak bayar lebih.” (aku mengiyakan je sambil senyum sumbing tahan malu..Aargh!)

Sempat bersembang. Dalam hati aku, aku nie payah nak bercakap ngan orang tak dikenali..tapi kalau orang pandai nak bertegur sapa memulakan cerita. Aku pun rancak nak bersembang. Aku ngan pakcik tu bersembang2 sampai cerita anak2 dia yang ambil course advertising, smpi bkerjasama dengan orang Arab, kerja berdekatan dengan restoran Amy Search.


Si Pemandu TEKSI (2)
Maghrib.Hari nie sedar2 aku tengok jam dah pukul 7. Office hour abes jam6. Cepat2 aku kemas beg. Nak cari teksi area2 opis nie sure tak de. So aku berjalan kaki depan sikit, seperti biasa menghala ke Wangsa Walk. Sana, teksi berlambak2 so aku melangkah laju macam nak terkejar2. Letih gak la sebab bahu aku tanggung beban lap top (dan b’brapa material lain*). Agak2nya anggaran 5kg smpi kot? :D ahaha.

 Aku tengok langit.Hurm~mcm dah nak gelap dah nie? Semalam dah la hujan ribut.Harap2 la malam ni tak. Huhu.Part paling tak best kalo ramai manusia duduk kat bus stop, maleehnyee aku nak berebut.Pandangan aku meleset bila hanya beberapa kerat ja manusia kat sana.Yeay! Dari jauh aku perasaan ada lelaki dan perempuan, Aku agak ni mesti couple. Aku jalan depan sikit, lalu bersebelahan diaorang, toleh kiri situasi diaorang mcm tgh bengang. Bf tue tahan teksi tapi diaorang x naik lagi still duduk.Teksi dah depan mata.Aku perasaan lelaki tue cam paksa naik teksi, tapi gf dia tak nak (eh~myimpang plak myibuk hal org.Adeeys!)

OK!stop kat situ.So aku buat2 tak nampak.memandangkan diaorang tak nak naik. Teksi pun dah tunggu. Aku pun risau hari dah nak malam. Aku trus grab teksi tu.Aku jengguk sekejap.Pemandu teksi melayu (watak ayah2) berkopiah. Ok la kot, aku trus ckp Wangsa Maju Seksyen 2. Si pemandu angguk dan ucap “bismillah”. Sejuk hati aku dengar. 

Then si pemandu teksi ni cuba ajak berbual.Mula2  dia tanya aku “Chinese ke Malay?”Aku x brapa phm. So aku repeat soalan dia..”chinese ke malay?” Dia ckp “iye.Chinese kan.”Aku terkebil kejap. Pelik kejap..”Saya ke?” aku soal balik. Dia pulak yang pelik. “Malay Chinese ke?Mix?”.Ouh baru aku faham. “owh tak.Saya malay.yang Chinese tu nenek seblah abah saya.” (tetibe aku rasa aku cam terbodoh sekejap.Mix la tue! adoi) ayat dia lepas tue buat aku rasa nak tergelak besar. “Dari jauh lagi saya nampak awak ni, sy ckp dlm hati eh..lawa nie!” perghh~~tersiput2 aku..Aku gelak kecil je.ehem! (maybe sebab aku rasa mengada2 je pak cik nie..sb aku rasa aku dah selekeh gila kot masa tue!dengan serabainya rambut mcm singa laut pastu ala2 makcik 2 yang tgh angkat beras 5kg termengah2.Well beg aku kn boleh tahan gak berat dia, huhu)

Pastu aku layan je pakcik tue bere. Aku terus terang la, tak la..baru lagi dok situ x smpi setahun. Aku gtaw aku dr Sabah. Dia ckp “tak bunyik sabah pun? Bukan org sabah ada slang lain skit bunyi dia..macam stacie” aku jwb owh itu “itu slang cm orang mcm kadazandusun.” Dia ckp lagi “Sabah memang kulit PUTIH2 GEBU.Kulit putih yang LICIN. Cantik je” time tue aku dah cam pelik2 je dalam hati.~isk..pakcik nie. Aku jawab je la..”Ha’ah..kalau diaorang kahwin dengan orang cina.Tak panggil kadazandusun dah.Tapi sino kadazan.”

Pakcik tue cam get interesting la plak kan~huhu tetiba dia ckp. “awak dah KAHWIN?” Aku jadi nak tergelak. “Saya?”nada2 terkejut)..”Saya ni ada muka mcm dah kahwin ke” pakcik tue senyum sumbing.. Ayat lepas tu mmg xleh blah.Dia ckp..“Ahh..Kalau macam masih single je lagi nie. Awak SINGLE ke?” Aku dah Hagak!!argh~geli gelaman kot!Sooo.. i’m in a situation ayah2 tengah ushar remaja2. (wah remajanya aku~~terasa diri sangat muda bila taip mcmni) Aku dpt rasa camni la kot org2 tua yg nak flirt agaknye..?hahaha!! Aku gelak je time tue. Aku jawab dengan nada sopan dan sebenarnya cuba mengelak.“Iye.Single..kahwin lagi. Ahh~Tapi DAH ADA!-laju sepantas kilat dan JUJUR yeh!! Terus soklan cepumas semakin kedengaran..Umo awak berapa? Aku balas la 23..(ehem!) pakcik tue trus cakap. “Ugh!patut la MUDA lagii..ingatkan single tadi, kalau tak masih boleh MENCUBA, insya Allah..kan?”Aku cam nak tercekik...tertelan air liur jap, tak taw nak balas...boleh plak cakap cmtu yeh?!!

Then masa bersembang tu trus dia bg aku namecard. Dia ckp kalau xde teksi atau nak g airport call je dia. Aku angguk2 je.Time nak bayar tu aku tengok meter RM5.30, then aku hulur RM50 sebab aku xda duit kecil.Semua duit besar dan ada 3 keping duit seringgit. Tetiba pakcik tu ckp dia pun xda duit kecil. End up dia ckp aku bayar RM3 pun xpa, sbb aku xda duit kecil dan dia pun memang xda duit tukar. Aku blk2 minta maaf kat pakcik tu sb rasa bersalah plak bayar rm3 ja..huhu tapi dlm hati aku berbunga jap *wlupun hanya RM2.50 xyah bayar..hee~


No comments:

Post a Comment