Sunday, February 7, 2010

Masalah HIDUP, HATI, JIWA dan DIRI..

Kadang2 hidup kita banyak sangat masalah kan..tanpa sedar masalah jadi punca kemurungan diri kita dan hilang semangat..(rasa nak bersendiri dan bersedih ja..) huhu..Kita kena kuat, carilah kawan2 yang leh kita kongsi untuk meluah..kalau rasa tak leh mengadu ngan sesapa even kawan rapat..pergilah sujud padaNYa.Mengadulah padaNya, betapa Dia Maha Mendengar..kalau nak nanges? lepaslah segala-galanya ketika kita bersujud padaNya..lepas tu ada baiknya kita berzikir banyak2 pada Allah...mudah-mudahan hati menjadi lebih tenang, berdoa byk2 mudah-mudahan rasa beban yang sarat dihati, ketika kita menghadapi kesukaran untuk berhadapan dengan UjianNya, dapat kita lalui..

Aku kalau tgh sarat ngan masalah peribadi melibatkan emosi aku, hati aku..sama ada perkara yang menyakitkan hati,marah,kecewa atau bersedih sangat2..Aku kena pastikan aku bersendirian dulu. Aku kena amik masa...kawal diri.Sebab aku jenis manusia yang agak menyimpan dalam..huhuhu suka makan dalam,makan hati sendiri2. Aku agak susah nak share..aku akan nangis dulu jauh2. Kalau sampai tahap aku lari jap dari masalah aku kena sujud..Sebab bila aku susah nak share, aku tak akan cari orang2 yang aku percaya untuk aku mengadu..aku kena byk2 bzikir hmm sebab dengan zikir la aku dapat menyelamatkan diri dan hati aku..bersendirian banyak membantu aku untuk aku kawal diri..bila dah puas hati, aku akan cari seseorang yang aku sayangi untuk aku mengadu..dan lepas. Pastu aku bertaubat huhuu..menginsafi tindakan yang aku lakukan sehingga membuat orang sekeliling aku terasa hati, kalau2 aku tgh bad mood orang lain terasa hati sebab aku mendiamkan diri, tak nak bercakap dengan orang lain..uhuhuu..

Perumpamaan orang yang berzikir
Daripada Abu Musa al-Asy’ari r.a., Nabi s.a.w. bersabda: ”Perumpamaan orang yang berzikir dan orang yang tidak berzikir kepada Tuhannya adalah seperti orang yang hidup dan orang yang mati.”

Pintu taubat
Daripada Abu Musa al-Asy’ari r.a., Nabi s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Allah ‘Azzawajjala’ menghulurkan tangan-Nya (bersedia menerima taubat) pada waktu malam agar orang yang melakukan kejahatan pada waktu siang bertaubat; dan Allah menghulurkan tangan-Nya (bersedia menerima taubat) pada waktu siang agar orang yang melakukan kejahatan pada waktu malam bertaubat; sehinggalah matahari terbit dari barat.”

Semua manusia akan ada masalah, kadang2 masalah yang kita hadapi tu sama cuma situasi yang membezakannya.Pernah ada sorang kawan aku pernah cakap kat aku, “kalau kita dapat hidup selama 30 tahun ja dalam dunia ni..kita hadapi masalah..takkan kita nak habiskan masa 1 tahun nak marah ja..atau nak sedih ja..kita dah rugi setahun, tinggal lagi 29 tahun untuk hidup..bayangkan kalau bertahun2 kita marah,sedih,kecewa,merajuk..tak ke rugi hidup kita?padahal untuk setahun tu macam2 kita boleh buat dan bina..boleh tambah pahala, cari duit,kahwin,cari kerja,buat rumah,tambah rezeki..dalam hidup ni kita tak boleh meminta,kita kena memberi ja..”sayu hati aku dengar...ada betulnya gak... hmm.. teringat lagu Afgan..’kepadaMU ku bersujud’

Antara lirik yang menyentuh hati aku..dan agak bermakna bila dihayati..perrgh emo gak~uhuhu aku layan lagu2 Afgan ni sebab liriknya yang indah buat aku berfikir jap..and muziknya yang mellow leh wat aku rasa tenang..huhu.


Afgan:Yang kutahu Cinta itu indah

Tak pernah
Aku membayangkannya
Bila insan
sedang patah hati
Kali ini ku..
rasakan sesungguhnya

Siang hariku bagaikan malam
Pelangi pun berwarnakan kelam
Inikah yang dinamakan
patah hati?
Tak ingin ku jalani
Cinta yang begini

Yang kutahu
Cinta Itu indah...
Taki ingin ku dosakan
jiwa yang tak tenang
ku mahu
kau tetap disisiku....

Afgan: Sadis

Terlalu sadis caramu
Menjadikan diriku
pelempiasan cintamu
Agar dia kembali padamu
Tanpa peduli sakitnya aku...

Tega niannya caramu
Menyingkirkan diriku
Dari percintaan ini
Agar dia kembali padamu
Tanpa peduli sakitnya aku...

Semoga Tuhan membalas semua
Yang terjadi kepadaku
Suatu saat nanti
hingga kau sadari
Sesungguhnya yang kau punya
Hanya aku tempatmu kembali..
Sebagai Cintamu
..oh
Hanya aku tempatmu kembali..


Afgan:PadaMU ku bersujud

Ku menatap dalam kelam..
Tiada yang bisa ku lihat
Selain hanya namaMu.
Ya,Allah..

Esok ataukah henti
Menguris semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah
KAU tempatku meminta..
KAU beriku bahagia

Jadikan aku selamanya
hambaMU yang selalu bertaqwa
Ampuniku Ya,Allah..
Yang sering melupakanMU
Saat KAU melimpahkan karung ini
Dalam sunyi aku bersujud...

No comments:

Post a Comment