Friday, April 3, 2009

Mengenalnya Satu Detik

Antara Oktober dan November..
Aku mencium bau angin dan hujan.
Aku menyebut didalam hati.
Kata-kata aku lepaskan dalam tangisku.

Demikian aku mengenalnya.
Menjadi rahsia.
Tapak tanganku menjadi saksi degup jantungnya.
Pernah.
Aku pernah mendengar degup jantungnya.

Demikian aku mengenalnya.
Adakah aku dendam kepada derita?
Aku meneka hidup ini satu teka teki.
Berada didasar.
Terkunci dilemari.

Kau meneka tapi tidak menemui jawaban.
Hari ini meneka menebak.
Esok kau terus meneka.
Mataku tetap saja kosong.
Tidak berperasaan.
Lantas kau nikmati mataku.
Terpesona.Imaginasimu menyentuh bibirku.
Tanpa sedari kau berbisik
Teringin mencuri bibir mungil.
Tanggapan kau mengenal jiwaku.
Tersedar.

Jauhkan tak perlu terucap.
Resah.Pusing.Kau tidak mengenal hatimu.
Lebih jauh.Semakin kenal.Indah menyayangi aku.
Semakin tebal rasa benci.
Benci melihat mataku kosong.
Nyata kau rahsiakan nyata.
Sengaja terbiarkan aku terasa.
Sengaja terbiarkan aku lupa.
Sedang aku mengenalmu resah.

Esok.Matamu menjamu redup mataku.
Akhirnya terdengar sedu dibalik mata.
Ah!!debar?Mana bisa.Mustahil..
Kau gugup atau terpanah?

Menangiskah aku.
Demikian aku mengenalnya.
Dalam rangkul erat.Hati menjadi erat
Berat.Ah!Aku tidak mengerti rasaku.
Tapi.suaranya degil sayang mata kosongku..
Demikian mengenalnya.
Dia mengingatkan aku pada catatan
Menarik aku menyandarkan dibahunya.
Bahagia mengusap lembut rambutku mengerti
Benciku.
Senduku.

Tangis semahunya pada bahunya.
Lewat pasti ada bahagia
Jangan pernah benci bahagia.
Demikian mengenalnya.
Kejauhan menjagaku.
Merindu ku kala bersendiri dan sepi.

No comments:

Post a Comment